Näin soi musiikin vallankumous

 

François-Xavier Roth haluaa selvittää historiallisten lähteiden avulla säveltäjien perimmäisiä tarkoitusperiä, mutta tulkinnoilla on silti tilaa elää ja muuttua. © MONIKA KARCZMARCZYK
Kapellimestari François-Xavier Roth jatkaa seikkailuaan 1900-luvun alun musiikin palauttamisessa juurilleen alkuperäisiä soittimia ja esitysversioita käyttämällä. Ajan patinan puhdistaminen voi herättää uudelleen henkiin musiikin vallankumouksellisuuden, kuten Rothin ja Les Sciécles -orkesterin esitys Stravinskyn Kevätuhrista Musikfest Berlinissä osoitti.
 

Igor Stravinskyn Kevätuhrin kantaesitys Pariisin Champs-Élysées -teatterissa 1913 oli musiikin ja baletin historian tunnetuimpia skandaaleja ja päättyi mellakkaan. On spekuloitu, oliko syynä Vatslav Nižinskin koreografian primitivismi, vai oliko impressaari Sergei Djagilev junaillut sotkun, koska sellainen myy. Mutta jos yleisön hämmennyksen syy oli musiikissa, miten se aikanaan soi?

François-Xavier Roth päätti vuonna 2009 ottaa ...

Artikkeli vaatii kirjautumista. Täältä voit hankkia lisää lukuoikeutta.

Edellinen artikkeliKaiutin on ikkuna musiikkiin
Seuraava artikkeliMatkalla Asta Hyvärisen äänikartalla