RDO 202 Liedin tummassa vedessä

 

 

Baritoni Arttu Katajan ja pianisti Pauliina Tukiaisen uusi levy tuo yhteen kaksi ulkomailla työskentelevää musiikin ammattilaista. Kataja kuuluu Berliinin valtionoopperan solistikuntaan, ja Tukiainen työskentelee liedin professorina Salzburgin Mozarteumissa. He tapasivat toisensa jo vuonna 1999 Kangasniemen mestarikurssilla, ja yli 20-vuotisen yhteistyön luoma pohja kuuluu debyyttilevyllä. Se perustuu laulun ja pianon tasavertaiseen kommunikointiin, jossa molemmat valottavat runotekstiä toinen toistaan täydentäen.

Arttu Kataja on harvoja suomalaisia oopperalaulajia, joilla lied on ollut näin kiinteä osa taiteellista työtä. Se kuuluu myös joustavassa äänenkäytössä. Tässä hän jatkaa mm. Jorma Hynnisen, Martti Talvelan ja Tom Krausen perinnettä.

Ohjelman ytimeksi muodostuivat Schumannin Lenau-laulut, joiden pariksi Kataja halusi Brahmsin Neljä vakavaa laulua -sarjan. Niiden ympärille duopari päätti sommitella suomalaista ohjelmistoa, osaksi myös saksan kielellä tehtyä, mikä toi sitä lähelle keskieurooppalaista perinnettä. Tumma ja melankolinen maaperä yhdistää levyn lauluja, ja siitä tuli myös sen nimi, Serious songs. Sibeliuksen, Schumannin, Brahmsin ja Kuulan laulut jäsentyvät loogiseksi kaareksi, jossa on romanttista haaveilua, uhmaa ja hyvästijätön tunnelmaa.

Sibelius-osasto alkaa dramaattisella Svarta rosorilla. Norden on Katajalle säveltäjän lauluista läheisimpiä; siinä lähtevien joutsenten laulu luo hiljaisen jännitteen, joka purkautuu vasta lopussa. ”Surrealistinen Die stille Stadt, väkivaltaisen intohimoinen Aus banger Brust ja kuin kyynelten läpi soiva Im Feld ein Mädchen saavat kuulijan ehkä kysymään, oliko kaikki siltikin vain unta”, Kataja tulkitsee. Kom du hit, död toimii siltana Brahmsin viimeiseen lauluopukseen 121, joka perustuu Raamatun teksteihin. Kuoleman ja elämän katoavaisuuden sanoma päättyy rakkauden ylistykseen.

Schumannin Lenau-laulut kietoutuvat rakkaus- ja vaellustematiikkaan. Ensimmäisessä laulussa Lied eines Schmiedes vielä kengitetään matkaan lähtevää hevosta, mutta rakkaudentunnustuksen (Meine Rose) ja luontoihmisen kuvan (Die Sennin) jälkeen sarja tummuu yksinpuheluksi (Einsamkeit), katkeriksi hyvästeiksi (Der Schwere Abend) ja kuoleman kaipuuksi (Requiem).

Luontokuvailua ja lemmenhuolia riittää myös Toivo Kuulan lauluissa, mutta vielä fatalistisemmassa mielenmaisemassa. Säveltäjän ainoan saksankielisen laulun Heidenzauber (Yö nummella) duopari halusi mukaan tähän kokonaisuuteen alkukielellä, ja levy saa painavan päätöksen ”pakkaslauluista” Suutelo ja Jääkukkia.

Harri Kuusisaari

 

Voit lukea tästä linkistä levyn arvion. (Kuukauden levy Rondossa 10-2020)

Arttu Kataja, baritoni; Pauliina Tukiainen, piano

Sibelius, Jean (1865-1957):

  • 1 Svarta rosor   2:00
  • 2 Den första kyssen   1:57
  • 3 Norden   2:42
  • 4 Säv, säv, susa   2:36
  • 5 Die stille Stadt   2:07
  • 6 Aus banger Brust   2:18
  • 7 Im Feld ein Mädchen singt  2:45
  • 8 Var det en dröm?   2:05
  • 9 Kom nu hit, död   2:52  

Brahms, Johannes (1833-1897), Vier ernste Gesänge, op. 121:

  • 10 I Denn es gehet dem Menschen wie dem Vieh   4:04
  • 11 II Ich wandte mich und sahe an   3:45
  • 12 III O Tod, wie bitter bist du   3:39
  • 13 IV Wenn ich mit Menschen- und mit Engelszungen redete   4:52  

Schumann, Robert (1810-1856): 6 Gedichte von N. Lenau und Requiem, op. 90:

  • 14 1. Lied eines Schmiedes   1:16
  • 15 2. Meine Rose   3:43
  • 16 3. Kommen und Scheiden   1:45
  • 17 4. Die Sennin   1:52
  • 18 5. Einsamkeit   2:54
  • 19 6. Der schwere Abend 12:01
  • 20 7. Requiem   3:45

 Kuula, Toivo (1883-1918):

  • 21 Yö   2:18
  • 22 Tuijotin tulehen kauan   5:09
  • 23 Sinipiika   2:52
  • 24 Heidezauber   2:37
  • 25 Suutelo   4:58
  • 26 Jääkukkia   2:59

Kokonaiskesto 76:00  

 

Edellinen artikkeliTaide ja yhteiskunta
Seuraava artikkeliAuvisen brutaalius on osoittava sormi