Kolme poimintaa suoratoiston nykytilasta

Luksusta tötteröön

grammofy

Grammofy on premium-luokan suoratoistopalvelu, joka on aloittanut ensin Isossa-Britanniassa ja Saksassa. Yrityksen isä on nuori saksalainen Lukas Krohn-Grimberghe, jonka ydinhaaste on miellyttää palvelulla yhtä lailla klassisen musiikin vasta-alkajaa kuin hirmuliskoa. Soittolistojen sijaan puhutaan kokoelmista (collection) – ja niiden yksilölliset nimet ovat suorastaan elämänmakuisia (”From Cradle to the Grave”).

 

Idagio

Myös Idagio haluaa olla käsinpoiminnan mestari keskellä piinaavaa musiikin paljoutta. Se vetoaa etenkin hienojen kuvien avulla kokeilemaan ilmaisia raitoja tai hankkimaan premium-version. Visuaalinen ilme kertoo, ettei sisältöähkyn tarvitse antaa kohota. Konkarikuuntelija saa huomattavan helposti teosten eri tulkinnat vertailtaviksi; aloittelija voi hakea kuunneltavaa sovelluksen omien mielentilakategorioiden mukaisesti. Vuoden 2015 Salzburgin musiikkijuhlilla koko maailmalle esitelty Idagio toimii jo Suomessa.  

Metadata kuntoon

Musiikkia kuvailevan tekstin huonous on ollut tukkeena sisällön parhaalle mahdolliselle löydettävyydelle. Toisinaan taas nettipalveluiden suosittelumekanismien löperöys tunkee masentavasti eteen. Uudet yritykset, kuten Quantone ja Dart, laajentavat tietokenttien määrää populaarimusiikin perusmallista ”artisti, kappaleen nimi, albumi”.

Yhdysvaltalainen säveltäjä ja Applen entinen työntekijä Chris McMurtry päätyi Dart Music -tuotteensa kanssa ratkaisemaan nimenomaan klassisen musiikin kiharaista metadatan käyttöä. Tuloksena on ollut entistä enemmän tuloja musiikintekijöille ja tuotteen hyödyntämistä myös muissa genreissä. Asiakkaat eli suoratoistopalvelut saavat parempaa tietojen ylläpitoa ja pystyvät tarjoamaan löydettävämpää musiikkia.

Quantone on haalinut myös British Libraryn ja Blue Noten (EMI) kaltaisia asiakkaita. Se tarjoaa raitoihin 100-kohtaisen metadatan, hakukoneen sekä MusicGeek-tuotteen, johon apua tarjoaa kognitiivisen tietojenkäsittelyn mullistaja IBM Watson. MusicGeek-suosittelualustalla Quantone pyrkii ruokkimaan koko musiikkitoimialaa. Esimerkiksi levy-yhtiöiden omat verkkokaupat saavat myyntiänsä varten älykästä ”saattaisit olla kiinnostunut” -voimaa.

Soittolistojen kuratointi

Spotify reagoi verrattain hyvin nopeasti klassisen musiikin uutisiin ja merkkivuosipäiviin omissa soittolistoissaan. Osaa voi miellyttää ja osaa ärsyttää, miten monelle eri soittolistalle Spotifyn klassisen musiikin valitsijatiimi on jakanut oman aikamme taidemusiikkia. Naxos-yhtiön ClassicsOnline on saanut sekin kuratointinsa käyntiin, mutta siltä puuttuu Spotifyn sykkivyys.

Mielenkiintoisen lisän tuo nyt enenevässä määrin levy-yhtiöiden panostus: Deutche Grammophon ylläpitää Apple Musicissa 12 soittolistan ryhmää. Katalogissa on tunnetusti roppakaupalla merkkilevytyksiä, ja DG pitää hyvin esillä tietenkin viulisti Anne-Sophie Mutteria ja kapellimestari Andris Nelsonsin tuoreita Boston-levytyksiä.

Tatu Tamminen 

Edellinen artikkeliSibeliusta saksalaisittain
Seuraava artikkeliPohdiskeleva konserttimestari