RDO 224 Lutoslawskia kolmelta vuosikymmeneltä

Nicholas Collon saa RSO:n hehkumaan Lutosławski-levyllä. © Jari Kovalainen / YLE

 

Witold Lutosławskin (1913–1994) musiikin taustalla erottuvat eri tavoin 1900-luvun kohtalonhetket ja niistä seurannut valveutuneisuus. Lutosławskin isä oli aktiivisesti mukana Puolan Kansallisen demokraattisen puolueen toiminnassa, mikä vuonna 1918 johti siihen, että hänet ja veljensä ammuttiin Moskovassa Butyrkan vankilassa. Neuvostoliiton hyökätessä Puolaan 1939 säveltäjänuransa aloittanut Lutosławski toimi armeijan viestimiehenä, vangittiin, mutta pakeni.

Varsovan 1944 kansannousun seurauksena saksalaiset tuhosivat kaupungin ja hävittivät lähes kokonaan Lutosławskin siihen saakka säveltämän tuotannon.

Sodan jälkeen Puola joutui Neuvostoliiton hallintaan, mikä vuodesta 1947 lähtien tarkoitti sosialistisen realismin doktriinia. Lutosławskin ensimmäinen sinfonia vuonna 1948 tuomittiin ”formalistiseksi”, minkä jälkeen hän keskittyi säveltämään käyttömusiikkia mm. lapsille. Vuonna 1954 valmistunut Konsertto orkesterille on siten syntynyt monin tavoin haastavissa olosuhteissa. Sen välittömänä esikuvana on toiminut Bartókin orkesterikonsertto, mutta Lutosławskin teoksesta erottaa myös persoonallisen otteen ja rivien välistä puskevan vastarintahengen.

Konsertto orkesterille on nimensä mukaisesti virtuoositeos suurelle sinfoniaorkesterille, mutta muodonkäsittelyllään se painottaa musiikin abstraktia luonnetta ja itsenäisyyttä. Ajankohdan velvoittamana hyväksyttävänä lähtökohtana toimivat puolalaiset kansansävelmät, joita Lutosławski on tyylitellyt voimakkaasti. Pääosassa on kuitenkin niiden metamorfoottinen, jatkuvasti uudistuva luonne, joka kulkee teoksen läpi sähköistävänä voimavirtana.

Teoksen kolmiosainen rakenne viittaa uusbarokkiseen ajatteluun. Aloittava Intrada toimii kohtaloa päin marssivana johdantona, jonka patarumpujen pauke on tuonut mieleen Brahmsin ensimmäisen sinfonian alun. Päätösosa on jyhkeä Passacaglia, Toccata ja Koraali, jossa ilmaisu tiivistyy kontrabassojen esittelemän teeman muunnelmiin, siitä irtoavaan dynaamiseen toccataan, sekä teokselle sinfonista painoa antavaan koraaliin. Ja kuten totesin maaliskuun Rondossa, en ole kuullut teoksesta parempaa levytystä kuin Nicholas Collonin ja RSO:n Ondinelle tekemä.

Partitan viululle ja pianolle Lutosławski sävelsi vuonna 1984. Orkesteriversio syntyi neljä vuotta myöhemmin viulisti Anne-Sophie Mutterille. Lutosławski sovelsi Partitassa 1960-luvun alussa kehittämäänsä aleatorista tekniikkaa, jota voi kuvata kontrolloiduksi sattumamenetelmäksi.

Lutosławski luonnehti valitsemaansa otsikkoa: ”Sana ’Partita’, jota Bach käytti nimenä joillekin sarjamuotoisille teoksilleen, kertoo sävellykseni muutamista viitteistä barokkimusiikkiin, mm. ensimmäisen osan alussa, Largon pääteemassa ja Finaalin gigueta muistuttavassa aiheessa.”

Barokkisten esikuvien mukaisesti Partita on viiden eriluonteisen kappaleen sarja. Ensimmäinen, kolmas ja viides osa ovat rytmisesti elinvoimaisia, harmonialtaan ja melodiikaltaan moderneja kappaleita. Kahden interludin (2. ja 4.) aletorinen kontrapunkti sitoo säveltäjän alkuperäiseen viulu-piano-kokoonpanoon. Ensimmäinen ja kolmas osa jakaantuvat neljään jaksoon ja viimeinen viiteen, joista toiseksi viimeinen palauttaa hetkeksi aleatorisen elementin.

Vuonna 1979 valmistunut Novelette oli Mstislav Rostropovitshin ja Washingtonin Kansallisen sinfoniaorkesterin tilaus. Virtuoositeoksesta on jälleen kyse. ”RDO 224 koostuu viidestä osasta, ja miniatyyrimäisestä luonteestaan huolimatta teos kestää 18 minuuttia”, säveltäjä kuvasi. Vaikka Lutosławskin sävelkieli on kehittynyt paljon modernimmaksi, Noveletten rakenteessa erottuu samankaltainen draaman kaari kuin Konsertossa orkesterille neljännesvuosisata aiemmin.

Antti Häyrynen

 


 

RDO 224 Levyn ohjelma

 

Witold Lutosławski

RSO – Radion sinfoniaorkesteri
Nicholas Collon, kapellimestari
Christian Tetzlaff, viulu

Ondine ODE 1444-2 / EAN/UPC: 0761195144428 / 2023

Witold Lutosławski (1913–1994)

Concerto for Orchestra (1950/54) 28:41

1. I. Intrada (Allegro maestoso) 7:15
2. II. Capriccio notturno ed Arioso (Vivace) 5:46
3. III. Passacaglia, Toccata e Corale (Andante con moto – Allegro giusto) 15:40

Partita for Violin and Orchestra (1988) 15:23

4. I. Allegro giusto 3:53
5. II. Ad libitum 0:51
6. III. Largo 6:33
7. IV. Ad libitum 0:45
8. V. Presto 3:21

Novelette (1979) 15:45

9. I. Announcement 1:41
10. II. First Event 2:30
11. III. Second Event 3:20
12. IV. Third Event 2:05
13. V. Conclusion 6:09

 

• Tutustu jo ilmestyneisiin cd-levyihin sivulla
www.rondo.fi – seurattavaa – rondo-cd
• Tee tilaus asiakaspalvelustamme, puh. (03) 225 1948

 

Edellinen artikkeliPuhallinkvintetti tarjosi luksusta
Seuraava artikkeliKantaesitykset toukokuussa 2024